مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

برگشت سرمایه به کار گرفته شده، معمولاً به وسیله "برآورد کل مبالغ برگشت جریان های پول نقد پیش بینی شده" در مقابل "مبلغ سرمایه گذاری شده" ارزیابی می شود. در این ارزیابی، کل مبالغ برگشت جریان های پول نقد سالیانه در سرتاسر طول دوره برگشت به صورت ارزش پول جاری (جریان نقدینگی تخفیف یافته) در نظر گرفته می شوند. مثال شکل "جداول جریان های پول نقد" زیر که در آن در مورد پیشنهادهای پروژه های "الف" و "ب" می باید تصمیم گیری شود را در نظر بگیرید.

جداول جریان های پول نقد

جداول جریان های پول نقد

در صورت بی توجهی به ارزش نسبی پول در طول پنج سال این سرمایه گذاری، همانطور که در جداول بالا ملاحظه می گردد چنین به نظر می رسد که جریان پول نقد پیش بینی شده برای پروژه "ب" از جریان پول نقد در نظر گرفته شده برای پروژه "الف" به میزان 15000 میلیارد کم تر می باشد.

دوره برگشت

اگر به دوره برگشت سرمایه توجه شود ملاحظه می گردد که مبلغ سرمایه گذاری شده برای پروژه "الف" در طول سال دوم سرمایه گذاری برگشت می شود، اما مبلغ سرمایه گذاری شده برای پروژه "ب" در طول چهارمین سال برگشت می پذیرد. اگر کمی بیش تر دقت شود ملاحظه می گردد که جریان پول نقد پروژه "الف" در سال 5 فقط 20000 میلیارد می باشد.

جریان نقدینگی تخفیف یافته

توجه داشته باشید که ارزش نسبی پول در طول دوره پنج سال در ارقام ذکر شده بالا در نظر گرفته نشده است. برای آسان شدن محاسبه فرض کنید که بشود پول را با نرخ 10 در صد سود در سال سرمایه گذاری کرد. در این صورت، ارزش زمان حال یک ریال در طول دوره پنج سال عملیات پروژه می باید به شرح مندرج در جدول "کاهش ارزش پول" زیر شود:

جدول کاهش ارزش پول

جدول کاهش ارزش پول

بر مبنای این کاهش ارزش پول در طول دوره، برای آن که ارزش نسبی برگشت در مورد هر پروژه تعیین شود می باید ارقام جریان های نقدینگی تخفیف یافته شده جدول بالا به شرح زیر در قالب "ضرایب" در شکل "جداول مبالغ برگشت سرمایه" پروژه های "الف" و "ب" اعمال شوند:

جداول مبالغ برگشت سرمایه

جداول مبالغ برگشت سرمایه

به این ترتیب، میزان برگشت مبلغ سرمایه پروژه "الف"، با مبلغ 15000 سرمایه گذاری اولیه بیش تر نسبت به پروژه "ب"، به مبلغ 31000 افزون تر از این پروژه تخمین زده می شود.

در این مقایسه، می باید کل جریان های نقد جاری و پیش بینی شده سالیانه شرکت، همراه با نرخ های سالیانه آینده تورم تخمین زده شده، و تاثیر پیشنهاد های مالیاتی آتی احتمالی، نیز مد نظر قرار گیرند. این پروژه ها ممکن است "جدول های زمانی تکمیل" همراه با "فازبندی های خرج" کاملاً متفاوت داشته باشند. در یک حالت ممکن است، خرج پروژه به صورت منصفانه به طور یکسان در سرتاسر طول پروژه توزیع گردد. در حالتی دیگر ممکن است، یک بخش کاملاً بالای سرمایه گذاری در طول ماه های اولیه اجرای پروژه متحمل گردد. در این صورت، زیان "فرصت سرمایه گذاری احتمالی" مرتبط با "فازبندی خرج" می باید به عنوان بخشی از ارزیابی کل پروژه، نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در پدال 8*2 در باره "قطعات یدکی مهندسی" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۵/۲۲
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی