مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

خط و مشی شرکت در موارد؛ چگونگی تعیین انواع، و نیز سطوح ذخیره، قطعات یدکی که می باید خریداری و ذخیره شوند، یکی از پیوست های مهم طرح سرمایه است. این نوع قطعات یدکی برای امکان:

·         کسب سطوح برنامه ریزی شده استفاده از کارخانه

·         حفظ کیفیت تولید

·         بسط دامنه محصولات

·         انعطاف پذیری عملیات کارخانه

·         تضمین عملیات ایمن کارخانه و

·         تضمین برگشت مبلغ سرمایه گذاری

مورد نیاز می باشند. سرمایه گذاری برای قطعات یدکی معمولاً در زمان اجرای "طرح سرمایه" به مورد اجرا گذاشته می شود و مبلغ سالیانه این سرمایه گذاری در اغلب اوقات در حد 10 درصد یا بیش تر مبلغ هزینه شده بابت خرید ماشین آلات و تجهیزات کارخانه در نظر گرفته می شود و این هزینه اضافی هم به طور طبیعی به ردیف "عایدی یا سرمایه" تخصیص داده می شود.

تعیین میزان مبلغ سرمایه گذاری برای قطعات یدکی به طرق گوناگون صورت می گیرد و متداول ترین آنها به شرح زیر هستند:

1.       استفاده از سوابق مصرف قطعات یدکی در سال های قبل در کارخانه های مشابه

2.       دریافت توصیه های فروشندگان ماشین آلات و تجهیزات کارخانه

تعیین میزان این مبلغ سرمایه گذاری به روش های دیگر تا اندازه ای مشکل تر است. ایده آل ترین روش برآورد میزان مبلغ سرمایه گذاری برای قطعات یدکی، نوع "علمی" آن است که در آن "دوره عمر" همه قطعات یدکی بدقت مورد ارزیابی قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک غلتک "ماشین نورد" فولادی را در نظر بگیرید. نرخ سایش (خستگی) این غلتک، تحت تاثیر عوامل گوناگون همچون؛ کیفیت مواد، مقدار مواد، درجه حرارت مواد، جریان روغن کاری، ورود گرد و غبار و دیگر مواد ساینده است. این نرخ سایش (خستگی) را می شود در درون دفتر کار بسیار دقیق تعیین کرد و نتیجه این کار خیلی دقیق تر از آن چیزی است که در درون کارگاه و محیط تولید قابل اندازه گیری می باشد. عوامل اصلی اثرگذار بر تعیین "میزان" سطوح موجودی قطعات یدکی و "نرخ مصرف" آنها، که می باید به هنگام تعیین میزان مبلغ سرمایه گذاری برای قطعات یدکی بدقت مد نظر قرار گیرند، به شرح زیر هستند:

·         نوع، عمر، و شرایط ماشین آلات و تجهیزات کارخانه

·         شرایط عملیاتی کارخانه و حد آسیب پذیری ماشین آلات و تجهیزات آن

·         حد و اندازه اجرای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده ماشین الات و تجهیزات کارخانه

·         ساعت های عملیات کارخانه، به عنوان مثال؛ یک شیفت، دو شیفت، یا سه شیفت کار کردن صنعت

·         سقف تولیدات، توقف های عملیات کارخانه به علت های الکتریکی یا مکانیکی. این توقف ها معمولاً به صورت درصدی از ساعت های کل عملیات کارخانه بیان می شوند، که معادل درصدی از هزینه کل عملیات کارخانه می باشند.

·         هزینه تعمیر و نگهداری

ارزش های قطعات یدکی موجود و نیز به مصرف رسیده را می شود به صورت درصدی از ارزش کل ماشین آلات و تجهیزات جایگزین شده نیز در نظر گرفت. در این خصوص می شود یک فورمول تجربی جدید ابداع کرد که تمام موارد اثرگذار توضیح داده شده برای تعیین مبلغ سرمایه گذاری قطعات یدکی را مد نظر قرار دهد و امکان مقایسه درصدهای واقعی با ارقام پیش بینی شده در بودجه را فراهم سازد. نکته مهمی که نباید در این تصمیم گیری فراموش شود این است که همه "اصلاحات به عمل آمده" به عنوان "حاصل تلاشهای معطوف به حداقل کردن مصرف قطعات یدکی" می باید به طور مستمر برای ارتقاء این فورمول بکار گرفته شوند. در پدال 9*2 در باره "تجزیه و تحلیل و تحقیق خرید" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۶/۰۳
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی