مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

برنامه ریزی های میان و دراز مدت ظرفیت (انجام تولید یا ارائه خدمت) معمولاً با در نظر گرفتن چندین عامل مشروحه زیر صورت می گیرند:

پیش بینی تقاضای احتمالی

تقاضای بازار ممکن است در سطح فعلی خود باقی بماند و ممکن است با نوسانات در منحنی های روند تقاضا، افزایش یا کاهش پیدا کند. حالتی که در آن تقاضا در انتهای سال 1- به سبب نوسانات فصلی رشد یابنده بوده و بر آن اساس برای چهار سال بعد پیش بینی شده در شکل زیر نشان داده شده است.

نوسانات در تقاضا

نوسانات در تقاضا

 

تغییر تقاضا

برنامه ریزی ظرفیت را می توان پس از اعمال ملاحظات نهایی در خط تقاضای پیش بینی شده به مورد اجرا گذارد. آیا احتمال تغییرات فاحش پائین تر یا بالا تر از خط تقاضای پیش بینی شده در تقاضا وجود دارد؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، باید سوال شود: این تغییرات در چه اندازه و برای چه مدت زمان هستند؟ آیا می شود حدود بالاتر یا پائین تر تغییرات خط تقاضای پیش بینی شده را معین کرد؟

 

ظرفیت

ظرفیت (انجام تولید یا ارائه خدمت) جاری را می شود با حدود تقاضاهای بالاتر و پائین تر پیش بینی شده مرتبط ساخت. سازمان برای این کار می تواند چندین چاره یا راهبرد را در نظر بگیرد. یک راه چاره ممکن است این باشد که ظرفیت فعلی در همان سطح موجود حفظ گردد ولیکن گهگاه از منابع در حد پائین تر یا بالا تر از ظرفیت استفاده شود. در مواقعی که ظرفیت کم تر از تقاضا می شود، آیا می توان تقاضای اضافی را در فرصت کوتاه به یک پیمانکار دست دوم واگذار نمود؟ و در حالتی دیگر، آیا می شود تقاضای اضافی را با راه اندازی نوبت کاری های بیش تر (ممکن و مطلوب) برای یک مدت زمان قابل قبول پاسخگو بود؟

 خط تولید بعضی از شرکت های ساخت بدلیل قابلیت سازگاری با انجام تولیدات متفاوت بسیار انعطاف پذیر است. در برنامه ریزی ظرفیت، پیامدهای هزینه ای شرایط کوتاه، میان و بلند مدت استفاده از چاره های گوناگون همواره می باید بررسی شوند. مسائل ناشی از استفاده پائین تر از ظرفیت امکانات تولید نه فقط به تقلیل برگشت سرمایه به کار گرفته شده می انجامد، بلکه می تواند بر مناسبات مدیریت و نیروی کار نیز تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، کار کوتاه مدت یا کنار گذاردن نیروی کار روحیه کارکنان را تضعیف می کند و از سرعت انجام کار می کاهد.


توضح مهم: در پدال 12*2 در باره نتایج کلی حاصل از همه مطالب مطرح در این بلاگ در تحت عنوان "مدیریت عرضه، تقاضا و منابع" مختصری توضیح می دهم. در پایان مهر ماه بلاگ "مدیریت عرضه، تقاضا و منابع" تعطیل می شود، و یک بلاگ جدید با نام  "مدیریت برنامه ریزی مواد صنعت" با آدرس "pdmanagement3.blog.ir" آغاز می گردد. اولین موضوع این بلاگ جدید با شماره "پدال 1*3" با عنوان "کلیات مدیریت برنامه ریزی مواد صنعت" می باشد.  

  • ۹۴/۰۶/۲۷
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی