مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برگشت سرمایه به کار گرفته شده، معمولاً به وسیله "برآورد کل مبالغ برگشت جریان های پول نقد پیش بینی شده" در مقابل "مبلغ سرمایه گذاری شده" ارزیابی می شود. در این ارزیابی، کل مبالغ برگشت جریان های پول نقد سالیانه در سرتاسر طول دوره برگشت به صورت ارزش پول جاری (جریان نقدینگی تخفیف یافته) در نظر گرفته می شوند. مثال شکل "جداول جریان های پول نقد" زیر که در آن در مورد پیشنهادهای پروژه های "الف" و "ب" می باید تصمیم گیری شود را در نظر بگیرید.

جداول جریان های پول نقد

جداول جریان های پول نقد

در صورت بی توجهی به ارزش نسبی پول در طول پنج سال این سرمایه گذاری، همانطور که در جداول بالا ملاحظه می گردد چنین به نظر می رسد که جریان پول نقد پیش بینی شده برای پروژه "ب" از جریان پول نقد در نظر گرفته شده برای پروژه "الف" به میزان 15000 میلیارد کم تر می باشد.

دوره برگشت

اگر به دوره برگشت سرمایه توجه شود ملاحظه می گردد که مبلغ سرمایه گذاری شده برای پروژه "الف" در طول سال دوم سرمایه گذاری برگشت می شود، اما مبلغ سرمایه گذاری شده برای پروژه "ب" در طول چهارمین سال برگشت می پذیرد. اگر کمی بیش تر دقت شود ملاحظه می گردد که جریان پول نقد پروژه "الف" در سال 5 فقط 20000 میلیارد می باشد.

جریان نقدینگی تخفیف یافته

توجه داشته باشید که ارزش نسبی پول در طول دوره پنج سال در ارقام ذکر شده بالا در نظر گرفته نشده است. برای آسان شدن محاسبه فرض کنید که بشود پول را با نرخ 10 در صد سود در سال سرمایه گذاری کرد. در این صورت، ارزش زمان حال یک ریال در طول دوره پنج سال عملیات پروژه می باید به شرح مندرج در جدول "کاهش ارزش پول" زیر شود:

جدول کاهش ارزش پول

جدول کاهش ارزش پول

بر مبنای این کاهش ارزش پول در طول دوره، برای آن که ارزش نسبی برگشت در مورد هر پروژه تعیین شود می باید ارقام جریان های نقدینگی تخفیف یافته شده جدول بالا به شرح زیر در قالب "ضرایب" در شکل "جداول مبالغ برگشت سرمایه" پروژه های "الف" و "ب" اعمال شوند:

جداول مبالغ برگشت سرمایه

جداول مبالغ برگشت سرمایه

به این ترتیب، میزان برگشت مبلغ سرمایه پروژه "الف"، با مبلغ 15000 سرمایه گذاری اولیه بیش تر نسبت به پروژه "ب"، به مبلغ 31000 افزون تر از این پروژه تخمین زده می شود.

در این مقایسه، می باید کل جریان های نقد جاری و پیش بینی شده سالیانه شرکت، همراه با نرخ های سالیانه آینده تورم تخمین زده شده، و تاثیر پیشنهاد های مالیاتی آتی احتمالی، نیز مد نظر قرار گیرند. این پروژه ها ممکن است "جدول های زمانی تکمیل" همراه با "فازبندی های خرج" کاملاً متفاوت داشته باشند. در یک حالت ممکن است، خرج پروژه به صورت منصفانه به طور یکسان در سرتاسر طول پروژه توزیع گردد. در حالتی دیگر ممکن است، یک بخش کاملاً بالای سرمایه گذاری در طول ماه های اولیه اجرای پروژه متحمل گردد. در این صورت، زیان "فرصت سرمایه گذاری احتمالی" مرتبط با "فازبندی خرج" می باید به عنوان بخشی از ارزیابی کل پروژه، نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در پدال 8*2 در باره "قطعات یدکی مهندسی" مختصری شرح می دهم.

  • پدال
  • ۰
  • ۰

طرح سرمایه، اغلب در صنعت مطرح است و به طرحی گفته می شود که با احتیاجات دستگاه ها و تجهیزات سروکار دارد، و آن یکی از اجزاء اصلی طرح شرکت می باشد. پیش از توضیح در باره چگونگی تهیه طرح سرمایه، در باره طرح، برنامه و بودجه مختصری شرح می دهم.

طرح، به خودی خود چیزی نیست جز یک تصویر از هدف بر روی کاغذ که هر گاه همراه با ضمیمه: "چگونه تحقق بخشیدن هدف در زمان معین باشد"، صاحب نام جدید برنامه هم می شود، و در مواقعی که این دو دارای یک برگ ضمیمه اضافی: "چگونه تامین کردن منابع لازمه تحقق بخشیدن هدف باشند"، صاحب یک نام جدید تر بودجه نیز می شوند. به عبارت دیگر، طرح: "همان نقشه هدف است"، برنامه: "همان راه عینیت دادن به نقشه هدف در زمان معین است"، و بودجه: "همان راه تامین منابع مالی لازمه عینیت بخشیدن نقشه هدف" می باشد. بنابراین بودجه بدون برنامه و برنامه بدون هدف معنایی ندارند.

در گام اول تهیه طرح سرمایه، هر دو واحدهای "بازاریابی، و فروش" در مورد تقاضاهای احتمالی محصولات، پیش بینی های دراز و کوتاه مدت خودشان را به عمل می آورند. در گام بعدی، کار مدیریت تولید آن است که معین کند: "چگونه می تواند به بهترین وجه در جوابگویی به این تقاضاهای احتمالی محصولات" همکاری و کمک نماید. این اقدام مدیریت تولید، با مشورت کامل با امور مهندسی مسئول طراحی، ایجاد، نصب، و تعمیر و نگهداری دستگاه ها و تجهیزات صورت می گیرد. در این مرحله، "منابع لازمه پشتیبانی برنامه های اجرایی تولید طرح ریزی شده شامل دستگاه ها و تجهیزات"، در سه بخش:

1.      دستگاه ها و تجهیزات "اضافی"

2.      دستگاه ها و تجهیزات "اصلاحی"

3.      دستگاه ها و تجهیزات "جایگزینی"

طبقه بندی می شوند. بعد از این مرحله، واحد خرید مسئولیت دارد تا نسبت به ارسال درخواست های خرید و دریافت پیشنهادها اقدام نماید. پس از دریافت پیشنهادها، واحد مهندسی برآورد یا هزینه می تواند کل هزینه های پروژه را معین کند. در یک سازمان بزرگ ممکن است از سوی قسمت ها، منطقه ها یا واحدهای گوناگون، تعدادی طرح های متفاوت ارائه شوند. از این رو، برای منظور نمودن همه انواع هزینه ها در طرح سرمایه، تصویب و تجویز اعضاء هیات مدیره مورد نیاز است. طرح سرمایه معمولاً برای رسیدن به یک یا چند تا از هدف های مشروحه زیر، به تصویب هیات مدیره می رسد:

·         برگشت سرمایه به کار گرفته شده

·         افزایش تولید محصولات

·         بهبود کیفیت تولید

·         کاهش هزینه تولید

·         انطباق با قوانین کارخانه، و

·         حفظ سطوح تولید جاری

هیات مدیره، در مورد بررسی ارتباط ها و نیازهای همه انواع طرح های ارائه شده با همه هدف های فوق مسئولیت کامل دارد. هیات مدیره، در این بررسی خود، همه هزینه های مالی، خرج های خرید، و دوره و زمان بندی برگشت احتمالی سرمایه گذاری مشمول طرح سرمایه را مد نظر قرار می دهد. این هیات، به طور همزمان فرصت های سرمایه گذاری دیگر را نیز ارزیابی می کند.

در طول تمام این بررسی ها، هیات مدیره معمولاً با ارائه دهندگان طرح ها به گفت و گو می نشیند. در نتیجه این گفت و گو ها همواره بعضی از طرح ها رد و بعضی دیگر به وسیله کاهش یا افزایش ظرفیت های شان اصلاح می شوند. در این مرحله از بررسی ها ممکن است فازبندی خرج های مالی در یک دوره پنج ساله نیز نیاز به تنظیم داشته باشد و در نتیجه بعضی از خرج ها مدتی جلو یا عقب بیافتند.

هیات مدیره پس از انجام همه این اقدامات بالاخره بر روی یک طرح سرمایه به توافق می رسد، و آن را برای اجرا از روز اول فروردین به واحدهای ذیربط ابلاغ می کند. با این حال، طرح سرمایه در طول دوره عمر خود همواره می تواند تغییر پیدا کند. به طور کلی، خلاصه کلیات یک طرح سرمایه پنج ساله مطابق شکل زیر موارد مشروحه زیر را شامل می گردد:

 نمودار طرح سرمایه

نمودار طرح سرمایه

1.      دستگاه های اضافی

واحد 1: دستگاه ردیف 1 (شروع: آغاز فصل سوم سال 1، پایان: آخر فصل سوم سال 2)

واحد 2: دستگاه ردیف 2 (شروع: آغاز سال 3، پایان: آخر سال 3)

واحد 3: دستگاه ردیف 3 (شروع: آغاز نیمه فصل دوم سال 4، پایان: آخر فصل دوم سال 5)

2.      دستگاه های اصلاحی

واحد 1: دستگاه ردیف 4 (شروع: آغاز ماه آخر فصل دوم سال 1، پایان: آخر فصل چهارم سال 1)

واحد 2: دستگاه ردیف 5 (شروع: آغاز ماه آخر فصل سوم سال 2، پایان: آخر ماه دوم فصل اول سال 3)

واحد 3: دستگاه ردیف 6 (شروع: آغاز ماه دوم فصل سوم سال 4، پایان: آخر ماه دوم فصل اول سال 5)

3.      دستگاه های جایگزینی

واحد 1: دستگاه ردیف 7 (شروع: آغاز سال 2، پایان: آخر سال 2)

واحد 2: دستگاه ردیف 8 (شروع: آغاز ماه سوم فصل چهارم سال 2، پایان: آخر سال 3)

واحد 3: دستگاه ردیف 9 (شروع: آغاز سال 5، پایان: آخر سال 5)

 

در پدال 7*2 در باره "برگشت سرمایه به کار گرفته شده" مختصری شرح می دهم.

  • پدال
  • ۰
  • ۰

در این دنیای به سرعت در حال تغییر داشتن یک رویکرد پویا برای ایجاد محصولات جدید امری حیاتی است. دلایل ایجاد محصولات جدید بسیار زیاد هستند و اصلی ترین آنها شامل موارد:

جوابگویی یا خلق تقاضای مصرف کننده

حفظ همطرازی یا پیشی گرفتن از رقیبان

حفظ یا افزایش "ارزش و یا حجم" فروش

رعایت مقررات قانونی

بهبود خدمت دادن محصولات، و سرانجام

بهبود قابلیت سوددهی

می شوند. برای بیش تر جا افتادن مطلب داشتن یک رویکرد پویا برای ایجاد محصولات جدید یک مثال می آورم. دستگاه جارو برقی معرف همه که به عبارتی دیگر یک دستگاه "تمیز کننده مکشی" است را در نظر بگیرید. اخیراً تعداد فزاینده ای از سازندگان جدید وارد بازار این دستگاه شده اند و رقابت در این صنعت بسیار شدید تر شده است. نا گفته پیدا است، آخرین کسانی که تصمیم می گیرند کدام مدل از "جاروهای برقی" یا همان "تمیزکننده های مکشی" بهترین مدل های فروش هستند، خانم های خانه دار می باشند. این خانم ها، در اتخاذ تصمیم های منجر به انجام خرید شان عوامل بسیاری را در نظر می گیرند که شامل موارد مشروحه زیر می شوند:

قیمت

سبک، ظاهر، رنگ، طرز کار، و پرداخت

اندازه و وزن

سهولت کنترل و جابجایی

اثربخشی و سازگاری (از جمله ابزارآلات و اتصالات)

ایمنی

هزینه کارکرد و خدمت رسانی (از جمله قابلیت موجودی قطعات یدکی)

صدا، و بالاخره

ماندگاری

بنابراین، پر واضح است که طراح فرآورده جدید می باید متوجه همه این احتیاجات مصرف کننده باشد. این طراح می باید همه آن اقدامات رقیبان که ممکن است بر "انتخاب خریداران" تاثیر بگذارند را نیز در نظر بگیرد. به عنوان مثال، تصور کنید تعدادی از مدل های جدید با توانایی مکش "آب" بعلاوه "گرد و خاک" در حال طراحی باشند. در این صورت، مصرف کننده حتماً به وسیله اثر شدید تبلیغات، از جمله مبارزات فروشنده ها، شهرت و اعتبار سازنده ها (شرکت ها) و توصیه هایی که از سوی دارندگان این نوع جاروبرقی ها می شود، تحت تاثیر قرار می گیرد.

پیش از این، در باره اثر شدید بحران های نفتی دهه های اخیر بر روی سازمان ها توضیح داده ام. اثر شدید این بحران ها بر روی صنایع خودروسازی ایالات متحده، یک مثال خوب است. ارزیابی مجدد و جدی راهبرد (استراتژی) پیشین بازاریابی این صنعت به سبب همین بحران ها در ایالات متحده امری حیاتی گردید. صنایع خودروسازی این کشور در پی این بحران ها برای رقابت با سازندگان خودروهای بسیار با صرفه تر کوچک تر ژاپنی و اروپایی "با مصرف یک گالن در هر 35 الی 50 مایل"، مجبور شدند خط مشی طولانی مدت تولید مدل های دارای حجم بزرگ موتورهای بنزینی و گازوئیلی "با مصرف یک گالن در هر 15 الی 25 مایل" خودشان را بکلی تغییر دهند. در پدال 6*2 در باره "طرح سرمایه" مختصری شرح می دهم.

  • پدال