مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

همه سازمان ها همواره با جایگاه هایی که هم اکنون در آنها قرار دارند و نیز با جایگاه هایی که در آینده در کوتاه، میان و دراز مدت می خواهند در آنها قرار داشته باشند، مربوط هستند. به عبارتی دیگر، داشتن یک تصویر روشن از آینده سازمان در دوره های مختلف همواره برای همه سازمان ها یک امر بسیار مهم به شمار می رود، زیرا که فقط در این صورت است که امکان فعالیت در قالب برنامه برای سازمان ها فراهم می گردد. دراز مدت برای برخی از سازمان ها ممکن است به مدت پنج سال باشد. جایگاه دراز مدت برای سازمان هایی دیگر به عنوان مثال برای سازمان ساخت هواپیما ممکن است در مدت 10 الی 20 سال یا بیش تر تحصیل گردد. بنایراین، به منظور تضمین آن که بازار تدارک و نیز توانایی های منابع داخلی بر روی هم بتوانند برای پاسخگویی به تقاضای بازار مشتری به موقع ایجاد و مهار شوند، استاندارد بسیار بالایی از پیش بینی و برنامه ریزی مورد نیاز است. تفاوت ما بین بازار تدارک و بازار مشتری به شکاف راهبردی (استراتژیک) معروف می باشد. احتمال وجود این تفاوت، همیشه می باید در زود ترین مرحله ممکن مشخص و تجزیه تحلیل گردد و در اسرع وقت اقدام اصلاحی مناسب صورت پذیرد. با وجود همه این اقدامات، نظارت مستمر کل جریان "مدیریت عرضه، تقاضا و منابع" همیشه برای همه سازمان ها یک امر بسیار حیاتی می باشد. به این مهم توجه داشته باشیم که فقط در این صورت است که می شود یک برنامه ریزی واقع بینانه منابع و مواد صنعت را در چارچوب یک مدیریت مواد صنعت درست و حسابی به مورد اجرا گذارد. 

  • ۹۴/۰۷/۰۶
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی