مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

نقش واحد (امور) خرید در مشارکت مدیریت مواد صنعت برای تهیه برنامه جامع، همان " تجزیه تحلیل و تحقیق خرید" است. تجزیه تحلیل و تحقیق خرید به صورت یک سیستم بررسی خودکار (اتوماتیک) همه محل های اثرگذار بر کارآیی واحد (امور) خرید (موثر بر مدیریت مواد صنعت) تعریف شده است. اساس تحقیق خرید بر آگاهی از مواد، انرژی، و خدمات مهم مورد نیاز پشتیبانی برنامه جامع استوار می باشد. بنابراین، تجزیه تحلیل و تحقیق خرید با فعالیت های روزمره خرید درگیر نیست و با یک دوره طولانی تر ارتباط دارد. فعالیت تجزیه تحلیل و تحقیق خرید با محل های مهم مشروحه زیر درگیر است:

·         تجزیه تحلیل اقتصادی

این تجزیه تحلیل، با پیش بینی جهات قیمت احتمالی در درازمدت، و نتایجی که از سمت و سوی این قیمت ها بر روی تدارک کنندگان و رقیبان به بار می آیند، و آثار احتمالی این نتایج، مربوط می باشد.

 

·         مطالعات مواد اولیه (مانند انواع فلزات، انواع سوخت ها، اقلام کشاورزی)

در اینجا، مطالعات به سمت تحولات تکنولوژیکی در بازار تدارک و آثار این تحولات بر روی محصول (محصولات) یا خدمت (خدمات) سازمان سوق می یابند. در این مطالعات، موضوع هایی همچون؛ ایجاد موسسات، مواد جایگزین، تجزیه تحلیل ارزش، استاندارد کردن و کاهش انواع، نیز بررسی می شوند.

 

·         تجزیه تحلیل تدارک کننده

این تجزیه تحلیل می باید نشان دهد که ظرفیت قابل حصول در بازار تدارک در مورد اقلام کلیدی (مهم) با تقاضای آتی پیش بینی شده برای محصولات سازمان مطابقت دارد. حصول اطمینان از این انطباق، نیازمند شناخت تدارک کنندگان مهم و تمایلات آتی احتمالی آنها در موارد؛ بزرگ شدن، کوچک شدن، تخصصی شدن یا متنوع شدن است. آگاهی از کارآئی جاری تدارک کننده موجود (رتبه فروشنده) و تجزیه تحلیل وضعیت و جهات مالی آن، بنیاد درستی برای تجزیه تحلیل تدارک کننده می باشد. در مواقع وجود کسری در حال یا آینده در میان عرضه و تقاضا به این مهم باید توجه ویژه شود. در صورتی که تدارک کننده موجود به طور بالقوه دچار کسری باشد یعنی قادر نباشد تمام نیاز سازمان را به موقع تدارک کند حتماً باید یک تدارک کننده جدید شناسایی و ایجاد گردد.

تجزیه تحلیل تدارک کننده امری حیاتی است. توجه داشته باشید در حدود دو دهه پیش از این، شرکت معروف اریکسون سوئدی که صد در صد تنها به یک تدارک کننده مواد صنعت تولید گوشی همراه خود در امریکا اتکا کرده بود، فقط به خاطر طوفان و سقوط یک درخت بر روی شبکه برق تامین کننده برق این تدارک کننده به موقع نتوانست به مواد صنعت مربوطه برسد و در نتیجه به علت ناتوانی در انجام تعهدات مربوط به تدارک گوشی تلفن به خریداران، این بازار پر سود را از دست داد و در مورد خط تولید گوشی تلفن همراه خود اعلام ورشکستگی کرد.

محل های توضیح داده شده فوق برای تحقیقات، با خرید درازمدت یا راهبردی (استراتژیک) بسیار مربوط هستند. محل های دیگری وجود دارند که به خرید کوتاه مدت مربوط می شوند اما بوضوح پیامدهای بلندمدت دارند. این محل ها مواردی همچون؛ تجزیه تحلیل ارزش، تجزیه تحلیل اداره سازمان، تجزیه تحلیل هزینه، و دوره عمر هزینه کردن، را شامل می شوند. در پدال 10*2 در باره "خرید راهبردی (استراتژیک)" مختصری شرح می دهم. 

  • ۹۴/۰۶/۱۰
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی