مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

مدیریت مواد صنعت محتاج اطلاعات، ارزیابی ها و تجزیه تحلیل های خوب و دقیق؛ تقاضای مشتری احتمالی، ورودی بازار تدارک، و منابع موجود و مورد نیاز داخلی است. سلامت خوب یک سازمان به میزان بسیاری زیادی بر تلاش با کفایت معطوف به یک تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی دراز مدت متکی می باشد. دوره های برنامه ریزی دراز مدت سازمان ها بسته به این که طبیعت و محصولات آنها چه باشند، تا ده سال یا بیش تر تفاوت می کنند.
به عنوان مثال، در یک صنعت هواپیمایی، مدت زمان لازم برای انجام کار طراحی و ساخت یک هواپیمایی جدید و تولید بعدی یک نمونه آن ممکن است یک دهه یا بیش تر وقت ببرد، در حالیکه، برای یک ماشین چمن زنی یا یک ماشین لباسشویی این مدت زمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و معمولاً به زیر دو سال می رسد.
نکته دیگر این که همه بنگاه های اقتصادی دارای دو بازار "تدارک" و "مشتری" هستند. بازارهای تدارک بنگاه های اقتصادی را تدارک می کنند و بازارهای مشتری بوسیله بنگاه های اقتصادی تدارک می شوند. علاوه بر اینها، اغلب سازمان ها رقیبانی هم دارند. به این مهم هم باید توجه داشته باشیم که همه این بنگاه های اقتصادی در پی کسب سود یا حصول به قدرت مالی هستند. شکل زیر یک وضعیت نسبتاً عمومی که در آن یک سازمان با دو تدارک کننده معامله می کند و دو مشتری و یک رقیب تنها دارد را نشان می دهد.
 
سازمان و بازارهای آن
شکل سازمان بازارهای آن 
علاوه بر این، همه بنگاه های اقتصادی مجبور هستند در چارچوب محدودیت های اقتصادی، سیاسی، صنعتی، و فشارهای اجتماعی کار کنند. همه این بنگاه ها مجبورند به خواسته های تغییر قوانین مطرح از سوی حکومت های داخلی یا بیگانه واکنش نشان دهند. کیفیت، موجودی و قیمت محصول (محصولات) یا خدمت (خدمات) این سازمان ها ممکن است به میزان قابل توجهی به وسیله رویدادها یا روندهای خارجی تحت تاثیر قرار بگیرند.
این تاثیرپذیری می تواند به خرابی کیفیت، تاخیر در تحویل، یا افزایش در قیمت مواد صنعت خریداری شده بیانجامد. به این ترتیب، بنگاه های اقتصادی نه فقط باید به طور خیلی سریع به تغییر واکنش نشان دهند بلکه باید برای پیش بینی کردن تغییر هم خیلی سخت تلاش کنند. بنابراین، مدیریت مواد صنعت مجبور است از طریق رایزنی با دیگر امور مهم و با یک برنامه ریزی خوب در این فرایند پیش بینی به میزان بسیار زیادی درگیر شود. در پدال 2*2 در باره "برنامه ریزی بنگاه اقتصادی تولیدی" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۴/۱۳
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی