مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

مدیریت مواد به طور عام و مدیریت مواد صنعت به طور خاص نمی تواند کاملاً موفق عمل کند، مگر آن که، به وسیله یک برنامه ریزی "امنبع ساخت" دارای بنیان درست پشتیبانی شود. این مهم در هر دو سازمان های تولیدی و غیر تولیدی صدق می کند. حد کار کرد "برنامه ریزی منبع ساخت" بسته به طبیعت و اندازه بنگاه های اقتصادی به میزان قابل ملاحظه ای تغییر می کند. این تغییر کار کرد با نظام های رایانه ای که "برنامه ریزی منبع ساخت" بر آنها متکی است نیز مربوط است.

 

برنامه ریزی منبع ساخت (MRP2) که شکل پیشرفته برنامه ریزی احتیاجات مواد (MRP1) است، در آغاز، در صنایع ساخت بزرگ در ایالات متحده امریکا، به منظور فراهم آوردن ابزار لازم برای فائق آمدن بر "مسائل تولید" مطرح شد. طیف مشمول این نوع برنامه ریزی از طیف مشمول برنامه ریزی احتیاجات مواد بسیار گسترده تر است. در این جا، در باره چهار "پیش نیاز" مهم برای مدیریت موفق "تقاضا، تدارک و منابع" مختصری توضیح می دهم.

 

1.      پیش نیاز اول: یکپارچگی فعالیت های حرفه ای واسط

 

برنامه ریزی احتیاجات مواد صنعت (MRP1) همراه با پیوست اساسی خود جدول زمانبدی تولید اصلی، می باید با کنترل "موجودی" و "کار در جریان تولید"، و نیز کنترل "تهیه و خرید" و "کیفیت"، یکپارچه گردد. نظارت منظم همه این فعالیت ها امریست ضروری. کنترل های سفت و سخت معطوف به موجودی ها همراه با به روز کردن منظم بار کارها می باید بر روی "کار در جریان تولید" اعمال شود.

 

مثال قطعه ریخته گری شده فولادی بزرگ با تخمین 100 ساعت کار ماشین کاری را در نظر بگیرید. در پایان سه روز کار ماشین کاری، زمان های صرف و ثبت شده ماشین کاری بر روی این قطعه در مجموع 45 ساعت می باشد. در این صورت، به صورت نظری معادله کار ماشین کاری بر روی این قطعه 55 = 45 – 100 است. با این حال، این احتمال هم وجود دارد که در حین انجام کار ماشین کاری مسائلی پیش آمده باشد و سبب افزایش ساعت کار ماشین کاری شود. یا این که ممکن است تعداد ساعت کار ماشین کاری اولیه درست برآورد نشده باشد. از این رو، معادله ساعت باقیمانده کار ماشین کاری می باید با توجه به محتوای کار باقیمانده این فرایند مجدداً برآورد گردد.

 

2.      پیش نیاز دوم: درستی و دقیقی داده ها

 

اصطلاح "سطح خدمت" در مورد "خدمت مورد نیاز" برای مشتری ها یا مصرف کننده ها، و برای "قابلیت موجودی کالا" لازمه پشتیبانی برنامه ریزی احتیاجات مواد، به کار برده می شود. سطوح "مشابهی از درستی و دقیقی"، برای احتیاجات داده هایی که "برنامه ریزی منبع ساخت" (MRP2)  بر مبنای آنها اجرا، نظارت و کنترل می گردد، نیز ضروری هستند.

این داده ها مواردی چون؛ شماره قطعه، شماره دستور کار، توالی و زمان های فرایند، مشخصات و کیفیت، شماره های درخواست کالا و سفارش خرید آن را شامل می گردد، و در مواردی نیز ممکن است "داده دوره درخواست تا تحویل" ساخت (lead time) هم مورد نیاز باشد. این احتیاجات، به روز کردن منظم و سریع اطلاعات را اجتناب ناپذیر می سازد. جداول زمانبدنی تولید نیز می باید واقع بینانه و قابل حصول، و با "تعهدات معلوم" و "قابلیت موجودی ظرفیت"، مرتبط باشند.

 

3.      پیش نیاز سوم: نظام های رایانه ای

 

هر دو بسته های نرم افزاری و سخت افزاری نظام های رایانه ای می باید برای استفاده های مورد نظر مناسب باشند، و میدان عمل های لازم برای رشد و یا توسعه آینده را فراهم کنند. نیازمندی های کل مصرف کنندگان نمی بایست نادیده گرفته شوند، و به کارکنان سطح کارگاه ها و محیط کاری آنها نیز می باید توجه کامل شود.

 

4.      پیش نیاز چهارم: کارکرد فنون

 

همه فنون فقط در مواقعی که در چارچوب "نظام های خوب تحت رویکرد درست مدیریت" اعمال می شوند می توانند به طور موفق مورد استفاده قرار بگیرند. آموزش و پرورش، از این نقطه نظر بسیار حائز اهمیت است. در مواقعی که قرار است برای فراهم آوردن منبع ساخت (ماشین ابزارهای درجه اول) مبالغ هنگفت هزینه گردد، باید ضمانت هم بشود  که همه کارکنان به طور صحیح و به موقع آموزش ببینند، و در نتیجه، حال و هوای مثبت و سازنده ای به وجود بیایددر پدال 5*2 در باره "ایجاد محصولات جدید" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۴/۳۱
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی