مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

تجارت صنعتی سه وجه اساسی دارد، وجه اول "بازار عرضه"، وجه دوم "بازار تقاضا"، و وجه سوم "منابع" ماشین ابزارهای صنعت هستند

مدیریت عرضه، تقاضا، منابع

همه مدیران صنایع بخوبی می دانند که برنامه ریزی "احتیاجات مواد" همواره در موفقیت مدیریت عرضه، تقاضا، و منابع نقش بسیار حائز اهمیتی داشته و دارد.
هم اکنون مدتی است که این نوع برنامه ریزی دچار تحول شده و جای خودش را به برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها) داده است.
در این دوران در زبان انگلیسی، برنامه "احتیاجات مواد" به MRP1 که مخفف materials requirements planning 1 است معروف می باشد،
و برنامه ریزی منبع ساخت (احتیاجات ماشین ابزارها)
با MRP2 که مخفف manufacturing resource planning 2 است شناخته می شود.

  • ۰
  • ۰

در این دنیای به سرعت در حال تغییر داشتن یک رویکرد پویا برای ایجاد محصولات جدید امری حیاتی است. دلایل ایجاد محصولات جدید بسیار زیاد هستند و اصلی ترین آنها شامل موارد:

جوابگویی یا خلق تقاضای مصرف کننده

حفظ همطرازی یا پیشی گرفتن از رقیبان

حفظ یا افزایش "ارزش و یا حجم" فروش

رعایت مقررات قانونی

بهبود خدمت دادن محصولات، و سرانجام

بهبود قابلیت سوددهی

می شوند. برای بیش تر جا افتادن مطلب داشتن یک رویکرد پویا برای ایجاد محصولات جدید یک مثال می آورم. دستگاه جارو برقی معرف همه که به عبارتی دیگر یک دستگاه "تمیز کننده مکشی" است را در نظر بگیرید. اخیراً تعداد فزاینده ای از سازندگان جدید وارد بازار این دستگاه شده اند و رقابت در این صنعت بسیار شدید تر شده است. نا گفته پیدا است، آخرین کسانی که تصمیم می گیرند کدام مدل از "جاروهای برقی" یا همان "تمیزکننده های مکشی" بهترین مدل های فروش هستند، خانم های خانه دار می باشند. این خانم ها، در اتخاذ تصمیم های منجر به انجام خرید شان عوامل بسیاری را در نظر می گیرند که شامل موارد مشروحه زیر می شوند:

قیمت

سبک، ظاهر، رنگ، طرز کار، و پرداخت

اندازه و وزن

سهولت کنترل و جابجایی

اثربخشی و سازگاری (از جمله ابزارآلات و اتصالات)

ایمنی

هزینه کارکرد و خدمت رسانی (از جمله قابلیت موجودی قطعات یدکی)

صدا، و بالاخره

ماندگاری

بنابراین، پر واضح است که طراح فرآورده جدید می باید متوجه همه این احتیاجات مصرف کننده باشد. این طراح می باید همه آن اقدامات رقیبان که ممکن است بر "انتخاب خریداران" تاثیر بگذارند را نیز در نظر بگیرد. به عنوان مثال، تصور کنید تعدادی از مدل های جدید با توانایی مکش "آب" بعلاوه "گرد و خاک" در حال طراحی باشند. در این صورت، مصرف کننده حتماً به وسیله اثر شدید تبلیغات، از جمله مبارزات فروشنده ها، شهرت و اعتبار سازنده ها (شرکت ها) و توصیه هایی که از سوی دارندگان این نوع جاروبرقی ها می شود، تحت تاثیر قرار می گیرد.

پیش از این، در باره اثر شدید بحران های نفتی دهه های اخیر بر روی سازمان ها توضیح داده ام. اثر شدید این بحران ها بر روی صنایع خودروسازی ایالات متحده، یک مثال خوب است. ارزیابی مجدد و جدی راهبرد (استراتژی) پیشین بازاریابی این صنعت به سبب همین بحران ها در ایالات متحده امری حیاتی گردید. صنایع خودروسازی این کشور در پی این بحران ها برای رقابت با سازندگان خودروهای بسیار با صرفه تر کوچک تر ژاپنی و اروپایی "با مصرف یک گالن در هر 35 الی 50 مایل"، مجبور شدند خط مشی طولانی مدت تولید مدل های دارای حجم بزرگ موتورهای بنزینی و گازوئیلی "با مصرف یک گالن در هر 15 الی 25 مایل" خودشان را بکلی تغییر دهند. در پدال 6*2 در باره "طرح سرمایه" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۵/۱۱
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی